Töm listan

Är du säker på att du vill tömma listan?
Orderrader:
0

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

Vi på Ahlsell bygger en Hälsosam Rörelse

De senaste sex åren har vi arbetat aktivt med satsningen Hälsosam Rörelse. Syftet är att uppmuntra alla medarbetare till att röra på sig mer, men också att inspirera kunder och leverantörer till en mer hållbar livsstil. Det hela började med att vi gick in som sponsor till Vasaloppet 2017. Det är ett unikt event och varumärke som verkligen representerar motion och hälsa och som vi är glada över att förknippas med.

Vasaloppets skid-, cykel och löplopp, en padelturnering och flera olika golfarrangemang. Det är många aktiviteter som ryms under rubriken Hälsosam Rörelse som är en del av vårt hållbarhetsarbete. Men vad ligger egentligen bakom satsningen som sätter oss i rörelse och på många sätt bidrar till att bygga starka team hos Ahlsell? Vi frågade Daniel Dahl och Martin Eckervad som är engagerade i arbetet med Hälsosam Rörelse.

Med Hälsosam Rörelse vill vi motivera och inspirera till ett mer hållbart liv


Daniel Dahl arbetar sedan september 2022 som sponsoransvarig på Ahlsell. Tjänsten innebär att han är kommersiellt ansvarig för satsningen på Hälsosam Rörelse och de olika aktiviteter som vi arrangerar gentemot våra medarbetare, kunder, leverantörer.

 

- Hälsosam Rörelse handlar om att motivera och inspirera både medarbetare och samarbetspartners till ett mer hållbart liv. Vi vet att rörelse i olika former får oss att må bättre och orka lite mer. Från Ahlsells sida vill vi därför erbjuda plattformar som öppnar upp för att vi ska kunna träffas, göra affärer och nätverka under hälsosamma former.

 

Daniel menar att Ahlsell ska vara motorn och länken mellan medarbetare, kunder och leverantörer i arbetet med att hitta utrymme och möjligheter för rörelse kopplat till affären. Han har just avslutat den återkommande padelturneringen Ahlsell Padel Tour som är ett bra exempel på en inkluderande och hållbar aktivitet.

 

Årets turnering gjorde nedslag på 19 orter och lockade närmare 2 500 spelare. Nu pågår förberedelserna inför Vasaloppets vintervecka i månadsskiftet februari/mars. Som en av eventets huvudsponsorer krävs minutiös planering för att alla bitar ska falla på plats.

 

- I mitt arbete med Vasaloppet ingår de marknadsföringsmässiga delarna där vi ska lyfta fram varumärket Ahlsell och skapa synlighet under veckan med hjälp av olika aktiveringar. Vårt samarbete ska även märkas på andra platser, till exempel i Ahlsells butiker runt om landet som också kommer att ha aktiviteter med koppling till Vasaloppet.

350 skidåkare är anmälda till Vasaloppet genom Ahlsell


Om Daniel håller i de arrangemang och plattformar där kunder och leverantörer möts kring Hälsosam Rörelse, så har Martin Eckervad det interna perspektivet med fokus på hur satsningen ska vara till nytta för våra medarbetare.

 

Efter flera år som regional säljledare i butik axlar han sedan den 1 januari rollen som projektledare för Hälsosam Rörelse där en viktig del är att se till att information om olika aktiviteter sprids internt.

 

Martin är en eldsjäl som mår bäst när han befinner sig i rörelse. Han har varit involverad i vårt arbete med Vasaloppet sedan 2017 och var förra året en av de utvalda som fick åka Jubileumsvasan mellan Sälen och Mora på träskidor och i tidsenliga kläder.

 

- Min roll är betydelsefull för att sprida budskapet om Hälsosam Rörelse i verksamheten. Någonting som jag vill lyfta fram är att det inte handlar om hur man rör sig, utan att man gör det och så förstås att det ska vara roligt och ske i en positiv anda.

 

Under Vasaloppets vintervecka ansvarar Martin för allt det praktiska. Det är mycket som behöver planeras och förberedas, till exempel mat, boende, transporter och inte minst säkerheten kring de olika loppen. Att Martin har egna erfarenheter från Vasaloppet underlättar. Han vet vad som väntar och vad deltagarna bör känna till, både om de olika loppen och allt runtomkring. I år är närmare 350 skidåkare anmälda genom Ahlsell. Flest deltagare har Stafettvasan med 66 lag där fem deltagare ingår. Hälften utgörs av rena Ahlsellag och hälften av lag med en härlig mix av medarbetare, kunder, leverantörer.

 

- Antalet deltagare har ökat, men kan bli många fler. Min förhoppning är att ännu fler tjejer får upp ögonen för de olika loppen. Lyckas vi dubblera antalet deltagare i Tjejvasan så har vi 20 tjejer till start nästa år, säger Martin.

 

Våra ambassadörer är på plats under Vasaloppsveckan


Ahlsell ser till att alla medarbetare som anmäler sig till Stafettvasan och Öppet spår får startplats, mat och husrum. De som är med i Tjejvasan och Vasaloppet får sina startplatser betalda. Nytt för i år är att ett antal medarbetare kommer att finnas på plats som ambassadörer för oss på Ahlsell. De kommer bland annat att hjälpa till med aktiveringarna ute i spåret och på mässområdena.

 

- Våra medarbetare har fått ansöka om att vara ambassadörer och nu har vi 28 personer som kommer att ha olika arbetsuppgifter under veckan. Vi tror att det här kan vara ett bra sätt att bekanta sig med Vasaloppet. Förhoppningsvis kan ambassadörskapet även fungera som en inkörsport till att vilja delta i något av loppen, säger Martin.

 

Både Daniel och Martin menar att Vasaloppet symboliserar allt det som vi vill lyfta fram med Ahlsell och vår företagskultur, där vikten av att bygga starka lag ligger till grund för framgång.

 

- Den som deltagit i något av loppen eller på något annat sätt varit involverad i Ahlsells arbete med Vasaloppet, kommer garanterat vilja göra det igen. Nu hoppas vi på ett fantastiskt väder och bra spår och så förstås att alla våra medarbetare och kunder ska tycka att det är ett lika bra arrangemang som vi gör.

Meddelande från Ahlsell

Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript