Innan du som kund kan ta emot en EDI-faktura krävs någon form av gränssnitt till ert ekonomi/affärssystem. Kontakta er affärssystemleverantör för att höra vad som krävs. Kontakta oss sedan genom att fylla i formuläret här.
Jag vill att ni skickar orderbekräftelse via EDI till vårt företag. Vad behöver ni för info?
Vanligtvis behöver vi få en bekräftelse eller uppgifter från er affärssystemleverantör eller EDI-leverantör. Kontakta dem för att höra vad som krävs. De kan sedan mejla förfrågan om ordererkännande till ebizz@ahlsell.se.
Vi skulle vilja ha våra fakturor som E-faktura via internetbank. Hur gör vi för att få det
Anmälan gör du på din internetbank som sedan meddelar oss. Du kan anmäla dig innan du har fått en faktura från Ahlsell.
Vad är en VAN-operatör?
Förkortningen VAN står för Value Added Network. VAN-operatören är det företag som erbjuder tjänster för att underlätta elektronisk dataöverföring (EDI), till exempel fakturor.
Vad är GLN-nummer?
GLN-nummer, eller Global Location Number, är ett unikt ID-nummer för platser. Varje plats som skickar eller tar emot EDI-meddelanden, som fakturor eller beställningar, identifieras med sitt GLN-nummer.
Jag får pappersfaktura trots att vi har anmält oss för EDI-faktura
Det kan finnas ett antal olika anledningar, kontakta oss på ebizz@ahlsell.se så tar vi en titt.
Skicka med fakturanummer som exempel samt kundnummer och organisationsnummer.
Jag får dubbla EDI-fakturor/orderbekräftelser?
Har ni bytt system för hantering av fakturor och/eller ordererkännande och då även er EDI-leverantör? Då har ni kanske inte avbeställt tjänsten hos er tidigare EDI-leverantör? Mejla era EDI-uppgifter, kundnummer och organisationsnummer till ebizz@ahlsell.se så undersöker vi hur det ser ut hos oss.
Vi har bytt VAN-operatör/EDI-leverantör för fakturor. Hur ändrar vi EDI-kopplingen hos er?
Ni kontaktar oss enklast genom att fylla i formuläret HÄR. Länk ej klar men formuläret ska från dessa sidor samma formulär som för FAQ “nr. 1” :
Vi har fått fakturapåminnelse - vi har EDI-faktura men saknar aktuella fakturor?
Det kan finnas ett antal olika anledningar. Kontakta vår Kundreskontra kundreskontran@ahlsell.se eller på telefon 08-685 70 50.
Kan ni sända om EDI-fakturor?
Faktura kan vi sända igen om den uppfyller kraven för EDI-faktura. Kontakta oss på ebizz@ahlsell.se så tar vi en titt. Vi behöver fakturanummer/ordernummer.
Kan ni sända om orderbekräftelser?
Vi kan inte sända orderbekräftelser i efterhand. Om vi redan har skickat en bekräftelse kan vi sända om den filen till samma EDI-adress. Kontakta oss på ebizz@ahlsell.se så tar vi en titt. Vi behöver fakturanummer/ordernummer.
Troligen är de inte uppsatta/kopplade för EDI-meddelande. Kontakta oss på ebizz@ahlsell.se så tar vi en titt. Vi behöver kundnummer och organisationsnummer.
Vi vill ta bort EDI-kopplingen?
Mejla till ebizz@ahlsell.se så hjälper vi till med det. Vi behöver information om kundnummer och organisationsnummer.
Jag vill börja skicka in beställningar via EDI till Ahlsell?
Kontakta din säljare på Ahlsell. Som inloggad användare i vår webbutik hittar du din kontaktperson under Mina sidor>Min kontaktperson. Alternativ fyll i formuläret här.
Våra märkningar/referenser syns inte på EDI-fakturan/orderbekräftelsen?
Kontakta din säljare på Ahlsell. Som inloggad användare i vår webbutik hittar du din kontaktperson under Mina sidor>Min kontaktperson. Alternativ fyll i formuläret här
Våra märkningar/referenser kommer in fel på vår EDI-faktura/orderbekräftelse?
Kontakta din säljare på Ahlsell. Som inloggad användare i vår webbutik hittar du din kontaktperson under Mina sidor > Min kontaktperson. Alternativ fyll i formuläret här.
För att orderbekräftelser och fakturor ska läsas in korrekt i vårt affärssystem måste de märkas på ett för oss korrekt sätt. Vem kan hjälpa oss med det?
Kontakta din säljare på Ahlsell. Som inloggad användare i vår webbutik hittar du din kontaktperson under Mina sidor > Min kontaktperson. Alternativ fyll i formuläret här.
Jag behöver prislistor och mitt avtal för att läsa in i vårt affärssystem?
Som inloggad användare i vår webbutik hittar du både prislistor och avtal under Mina sidor. Finns inte alternativet Beställ avtal kontakta din säljare som du också hittar under Mina sidor. Din systemleverantör kan förklara hur du läser in filerna i ditt affärssystem.
Meddelande från Ahlsell
Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript