Den innovativa bostadsutvecklaren Allmänna Bostad renoverar och bygger hyresrätter i Stockholmsområdet. Våren 2021 tecknade man avtal med Heba Fastighets AB för renovering av fastigheten Spöksonaten 1 i Hägersten med sammanlagt 52 lägenheter i två trapphus. Det var en omfattande renovering med byte av stammar och fönster, upprustning av tvättstugor samt nya kök, badrum och ytskikt i lägenheterna.
För att effektivisera processerna i sina ROT-projekt har Allmänna Bostad tagit fram en egen arbetsmetod. Den bygger på en rationell process som ger en kort genomförandetid och där renoveringen genomförs per trapphus och stam. Det gör att hyresgästerna inte behöver evakueras under så lång tid vilket förstås underlättar för dem. En annan fördel är att metoden genererar hyresintäkter i fastigheten under den tid som renoveringen pågår.
Början på ett spännande samarbete med Allmänna Bostad
Hans-Christian Callisen, chef tjänstelogistik på Ahlsell, fick nys om avtalet med Heba och tog en första kontakt med Fredrik Brunnberg, vd på Allmänna Bostad. Dels för att berätta om Ahlsells erbjudande kring materielleveranser, dels för att lyfta fram fördelarna med Ahlsells projekt- och tjänstelogistik.
- Det visade sig ganska omgående att jag och Ahlsell har samma uppfattning om vad som krävs för att bygga snabbt och rationellt, utan att för den skull tumma på varken kvalitet och standard, säger Fredrik Brunnberg.
I oktober 2021 gick Ahlsells första leverans ut till byggarbetsplatsen. Den hade då föregåtts av flera månaders projektplanering där man bland annat gjort en noggrann mängdning av material.
- Vi lade även ordrar och säkrade upp materialförsörjningen i projektet genom att involvera vårt distriktslager i Norsborg. Här mellanlagrades allt material innan det levererades kittat på pallar märkta med lägenhetsnumren. Allt för att optimera flödet på byggarbetsplatsen, berättar Hans-Christian Callisen.
Effektivare materialhantering med mellanlagring
Att låta distriktslagret i Norsborg söder om Stockholm fungera som ett mellanlager har varit en smidig lösning. På så sätt säkerställdes att allt material fanns på plats och kunde levereras i takt med att det skulle användas. Det inkommande materialet togs emot av medarbetarna på lagret som packade det lägenhetsvis. På så sätt minskade behovet av lagringsutrymme på byggarbetsplatsen och yrkesarbetarna på plats kan fokusera på det de gör bäst
- I dag är arbetstimmarna den stora kostnaden i ett projekt. För att kalkylen ska gå ihop är det därför en förutsättning att yrkesarbetarna i min intrimmade organisation kan fokusera på sina arbetsuppgifter i stället för att ödsla tid på materialhantering, säger Fredrik Brunnberg.
Ahlsell använde sig även av en underentreprenör som löste intransporten av material. Vissa leveranser anlände med kranbil och materialet lyftes då direkt in i lägenheten genom fönstret.
- På lagret hanterar vi vanligtvis en order med en leveransadress. I det här projektet arbetade vi mer på artikelnivå än ordernivå och tog ansvar för planering, uppmärkning och leveranser. Det var stundtals en utmaning men det gjorde också att vi fick hitta på nya lösningar för att lösa uppgiften, säger Johan Eriksson, teamledare på Ahlsells distriktslager i Norsborg.
Rätt bemötande ökar trivseln och skapar bra stämning
Fredrik Brunnberg har lång erfarenhet av att renovera hyresrätter och med över 4 000 lägenheter i ryggen vet han vad om krävs för att både fastighetsägare och hyresgäster ska bli nöjda.
En viktig del i Allmänna Bostads upplägg är direktdialogen med hyresgästerna inför och under ett ROT-projekt. Innan renoveringsarbetet drar i gång får hyresgästerna möjlighet att titta på en visningslägenhet som Allmänna Bostad iordningställt. Dessutom tas ett prospekt fram, liknande det som brukar presenteras för den som står inför att köpa en nyproducerad bostadsrätt.
- Att involvera hyresgästerna i renoveringsprocessen och ge dem rätt bemötande är det bästa sättet att skapa trygghet Det är även värdefullt för att öka trivseln i både området och fastigheten. När man får möjlighet att bo snyggt och fräscht i en nyrenoverad lägenhet med hög standard och till en rimlig hyra, då tar man också hand om sitt boende. I förlängningen leder det till att drift- och underhållskostnaderna för fastigheten kan hållas nere, säger Fredrik Brunnberg.
Varje trapphus färdigställdes på tre månader och vid slutbesiktningen av den andra etappen i juni 2022 lyste anmärkningarna med sin frånvaro och hyresgästerna kunde flytta tillbaka bara någon dag därpå. Faktum är att besiktningsmannen inte hade sett ett renoveringsprojekt som hållit en så hög kvalitet på väldigt länge.
- Det som har varit roligt med det här projektet är det nära samarbete som vi haft med Allmänna Bostad och kollegor från olika delar av Ahlsell. Jag uppskattar den öppna kundrelationen och lagandan som har varit väldigt fin. Alla har verkligen gjort sitt bästa för att hitta lösningar som ökar produktiviteten och minskar produktionsstörningar i projektet, avslutar Hans-Christian Callisen.
Under hösten startar Allmänna Bostad upp ett nytt projekt tillsammans med Ahlsell. Den här gången är det ett kontor i centrala Stockholm som ska byggas om till lägenheter.