– Fjärrtransporterna från vårt logistikcentrum är i regel mer energieffektiva, då vi själva ser till att maximera fyllnadsgraden i bilarna. Leveranserna från de lokala distributionsterminalerna ut till kunder och butiker står å ena sidan för en mindre del av de totala utsläppen, å andra sidan är de normalt mindre energieffektiva. Kollektiv godstrafik är därför stommen i vår transportlösning. Varför binda upp transporter för enbart vårt gods när det är bättre för miljön att dela plats och resurser med andra, säger Jonas.
Ahlsell har länge haft som mål att öka andelen förnybara drivmedel genom att föregå den så kallade reduktionsplikten. När den ändrades tidigare i år var vi tvungna att omvärdera vårt arbete.
– I stället för att sänka våra ambitioner såg vi det som ett tillfälle att växla upp och satsa ännu mer på förnybara drivmedel för våra transporter, både för att minska vår klimatpåverkan och för att möta våra kunders förväntningar där förnybara drivmedel mer och mer betraktas som en hygienfaktor, förklarar Jonas.
Ökade insatser för mer hållbara bränslen
Ahlsell ska bidra till byggandet av ett mer hållbart samhälle och har beslutat att inte bara kompensera för de förändringar som skett, utan också att öka insatserna för att använda mer hållbara bränslen. I den mer långsiktiga målsättningen ligger att fasa in ännu bättre alternativ där det är möjligt, exempelvis biogas och eldrivna fordon. Redan idag är cirka 20 procent av våra fjärrtransporter gasdrivna, och arbetet fortsätter mot att elektrifiera fler delar av vår transportlösning.
– Vi betraktar både biogas och el som viktiga energislag på sikt – även vätgas, och vi tittar till exempel på att elektrifiera fjärrtransporterna i delar av landet. Förutom miljöfördelarna ser vi en stark affärsnytta och att vi som stor transportköpare har ett ansvar i att gå före och visa vägen, säger Jonas.
”Viktigast för oss är helheten – att vi kan bidra till en lägre miljöpåverkan på samhällsnivå, snarare än att varje enskild bil är perfekt.”
Vi kompenserar genom att balansera
I arbetet med 100 procent förnybart för distributionen har vi valt att samarbeta nära med våra transportpartners som också är engagerade i att hitta långsiktiga och hållbara lösningar. Genom att betala ett påslag för förnybara drivmedel kan även distributionen göras förnybar, något som inte alltid är enkelt på grund av variationerna i infrastrukturen.
– Vår ambition är förstås att det ska tankas rätt i varje bil och förutsättningarna skiljer sig åt beroende på var i landet man befinner sig. Inom vissa områden är det fortfarande en utmaning att göra helt rätt hela vägen, och då kompenserar vi genom att balansera upp med motsvarande mängd hållbara drivmedel i närliggande regioner. Viktigast för oss är helheten – att vi kan bidra till en lägre miljöpåverkan på samhällsnivå, snarare än att varje enskild bil uppfyller kraven till punkt och pricka, förklarar Jonas.
Öppenhet och transparens i arbetet mot en mer hållbar framtid
För att tydligt visa resultatet av insatserna kommer vi tillsammans med våra transportpartners att utveckla formerna för uppföljning och redovisning av resultaten. Genom att vara öppna och transparenta vill vi inte bara minska våra egna utsläpp, utan också inspirera andra transportköpare att ta steget mot en mer hållbar framtid.
”Öppenhet är ett av våra ledord och vi vill vara ärliga med att vi fortfarande har en bit kvar att gå.”
– Vi gör det här för klimatets skull och för att vi tror att det är rätt väg att gå. Öppenhet är ett av våra ledord och vi vill vara ärliga med att vi fortfarande har en bit kvar att gå. Samtidigt är vi övertygade om att vi, och alla andra som arbetar med stora volymer av transporter, kan göra stor skillnad i arbetet mot en mer hållbar framtid, avslutar Jonas.