Erik Karlsson, vd på Nordelektro i Umeå, insåg tidigt att eldrift är här för att stanna. Redan 1992 inledde företaget ett samarbete med bilindustrin i Arvidsjaur och kom tidigt i kontakt med elbilar och laddutrustning.
– Där och då insåg jag att nästa steg i bilindustrin inte skulle handla om fossila bränslen, utan att vi inom en överskådlig framtid skulle ha bilar med eldrift.
Miljömässig och ekonomisk vinning att välja eldrift
När det för två år sedan var dags att uppdatera företagets bilflotta, började Erik räkna på vad en omställning till eldrivna servicebilar skulle innebära. Med en snittkörning på som mest fem mil per dag och bil, insåg han att det fanns en både miljömässig och ekonomisk vinning att gå över till eldrift.
– Eftersom vi i huvudsak kör ganska korta sträckor är det svårt att få ekonomi i ett traditionellt bilägande. Bränslet är dyrt och det blir mycket kallstarter och batterier som inte hinner ladda ordentligt. Dessutom ska bilarna in på service vilket både tar tid och kostar pengar.
Erik fattade ett radikalt beslut och köpte in nio Nissan e-NV200 till företaget. Ahlsell levererade både laddstationer och de solceller som monterades på taket för att möjliggöra laddning med egenproducerad el. Systemet lastbalanserades för att fördela tillgänglig effekt mellan fastigheten och bilarna som ska laddas.
– Efter klockan fyra på eftermiddagen har vi ingen förbrukning i vår fastighet vilket betyder att vi kan ladda fullt på alla våra bilar under natten.
Ökad trovärdighet kring elbilsladdning och solceller
Nordelektros nära samarbete med Ahlsell har på många sätt varit avgörande både för företagets egen övergång till ny teknik, och i arbetet med att marknadsföra och sälja in laddstationer och solceller till potentiella kunder.
- Som installationsföretag vill vi ligga i framkant och kunna lösa våra kunders behov redan vid första samtalet. Därför handlar vårt samarbete med Ahlsell inte bara om att få tillgång till de rätta produkterna. Lika viktig är den specialistkompetens som Ahlsell erbjuder i form av kännedom om ny teknik.
De senaste årens investeringar har helt klart gett utdelning och ökat företagets trovärdighet när det gäller allt som har med elbilsladdning och solceller att göra. Bland annat har Nordelektro installerat sex laddstationer för Teslas räkning, så kallade Supercharger, i norra Sverige. Dessutom är man delaktig i ett projekt med solcellsdriven belysning i busskurer. Belysningen tänds när resenären går in i busskuren och skapar trygghet och ger en signal till busschauffören att någon vill stiga på. Ett projekt där även Ahlsell är involverat.
– Vi skulle inte vara lika framgångsrika utan en bra grossist i ryggen. Samarbetet med Ahlsell är på många sätt en förutsättning för att vi ska få vara med och föreslå innovativa lösningar i alla dessa spännande projekt, säger Erik Karlsson.
Mer läsning för dig som är intresserad av laddutrustning och solceller
Villa Björnrike – ett spännande solcellsprojekt i fjällvärlden
Övikshem gör solklar satsning på framtidens energi