Kungsbacka kommun har under många år jobbat för att minska sin energiförbrukning i största möjligaste mån. En av åtgärderna för att nå dit är genom soldriven gatubelysning på lämpliga platser.
– Vi har installerat soldriven belysning på sådana ställen där det inte behöver lysa hela natten. Till exempel vid busshållplatser utanför tätbebyggt område, där det kanske går två till tre turer på kvällen och natten. Där har vi installerat rörelseaktiverad belysning som drivs av solel, säger Göran Bengtsson, gatuingenjör vid förvaltningen för Teknik på Kungsbacka kommun.
Soldriven belysning vid cykelbanor
Soldriven belysning är också installerad vid till exempel återvinningsstationer och cykelbanor där det skulle varit kostsamt att dra fram el på traditionellt vis.
– Vi satsar mycket på cyklisterna också och vid byggandet av vissa cykelbanor har vi valt att installera soldriven belysning, eftersom det har varit mer kostnadseffektivt än att dra nya ledningar under vägen.
Utbyggnaden av solpaneler har också skett i en snabb takt. En efter en har skolor, förskolor och andra kommunala byggnader i Kungsbacka utrustats med solceller på taket. Ett exempel är Särö skola som även utnyttjar tekniken på ett pedagogiskt sätt och involverar eleverna i arbetet med att bli en mer hållbar kommun. Varje kväll kan man se dagens laddningsresultat i ett av skolans takfönster. Färgskalan är rörlig där ytterligheterna rött betyder mycket utvunnen el och blått ingen utvunnen el.
Kommunen uppdaterar bilflottan
Ett annat steg på vägen togs för fyra år sedan, när kommunen beslutade att successivt byta ut sin bilflotta.
– Vi har valt att satsa på elbilar för dem som inte kör så långa sträckor, och bilar som drivs på gas för dem som behöver köra lite längre.
Interna och publika laddstationer
På kommunkontoret finns för närvarande tolv bilar i en bilpool, och hemtjänsten förfogar över ungefär 60 elbilar. Den nya bilflottan kräver givetvis också laddstationer, vilka kontinuerligt har installerats på de platser där bilarna mest frekvent parkeras.
– Ahlsell har hjälpt oss med installation av laddstolpar på hemtjänstens parkeringar, här vid kommunhuset och även på några publika platser.
Med de låsta stolparna, som bara kommunens medarbetare har tillgång till, har det inte varit några konstigheter. Men för de publika stolparna råder andra regler. Kommunen får enligt lagen nämligen inte sälja energi, utan att särskilt tillstånd utfärdats.
– Här klurar vi fortfarande på en lösning. Vi vill såklart driva laddstationerna med solel, men om vi använder egen energi får vi inte ta betalt för den. Och en viss avgift bör vi nog ta ut, annars blir det väl kaos runt stationerna.
Ahlsell har bra kontakt med sina leverantörer
Ahlsell har levererat material till samtliga laddstationer och Göran Bengtsson tycker att det är ett samarbete som har flutit på smidigt.
– Vi måste ju följa de offentliga upphandlingar som görs, och där har Ahlsell vunnit de senaste åren. Men vårt samarbete har alltid fungerat mycket bra. Ahlsell har bland annat bra kontakt med sina leverantörer, vilket gör att jag kan prata direkt med dem om jag behöver. Det gör ju allt ännu smidigare.
Mer läsning för dig som är intresserad av solpaneler och laddstolpar
Effektiv fordonsladdning hemma, borta och på väg
Ökad efterfrågan på laddstolpar
Ahlsell tillför ny kompetens inom solceller och laddstolpar
Nya möjligheter med ladda-hemma-stödet och Klimatklivet
Piteå bygger ut laddinfrastrukturen för elbilar
Trollhättan laddar upp med hjälp av Ahlsell