Hotel Tylösand är det första hotellet i Sverige som kommit igång med smart förrådsdrift i samarbete med Ahlsell. Den flexibla tjänsten hjälper hotellet att effektivisera materialflödet och säkerställa driften, samtidigt som den bidrar till att förenkla administrationen och göra verksamheten mer hållbar. Stefan Persson, fastighetschef med ansvar för drift och underhåll på Hotel Tylösand, har en gedigen erfarenhet av lagerhantering från sin tidigare roll som underhållschef inom fordonsindustrin. Han betonar vikten av att ha rätt reservdelar på plats för att undvika driftstopp och ineffektivitet.
– Med Ahlsells förrådsdrift har vi kunnat samla alla nödvändiga artiklar på ett ställe och säkerställa att vi alltid har det vi behöver i lager. Det är mycket mer ordning på allt nu. Vi slipper beställa manuellt och kan istället fokusera på att underhålla och reparera.
Effektiv lagerhantering
Patrik Dahlgren, affärsansvarig regionsäljare fastighet på Ahlsell, har varit med och startat upp förrådsdriften på Hotel Tylösand. Han framhåller tidsbesparingen och den förbättrade strukturen på lagret som de största fördelarna.
– Implementeringen av förrådsdriften inleddes hösten 2023. Hotellet började i liten skala med ett femtiotal av de mest frekvent använda artiklarna, som toalettsitsar, första hjälpen-tavlor, batterier och belysning. Förrådet ska vara dynamiskt och kompletteras med nya artiklar vid behov, samtidigt som de som inte längre används kan tas bort.
Förrådet är strategiskt placerat vid receptionen, i hjärtat av hotellet, och är cirka 20 kvadratmeter stort. Detta gör det lättillgängligt för astighetsteknikerna som gör sina uttag med hjälp av Ahlsell Storage- appen. Uttagen skannas via streckkoden på hyllkantsetiketten. Alla produkter i förrådet har även en beställningspunkt, vilket innebär att när ett visst antal finns kvar i hyllan skickas en automatisk påfyllnadsorder till Ahlsell, som levererar enligt ett förutbestämt intervall.
Hotel Tylösand är sedan en tid tillbaka miljöcertifierat och förrådslösningen går i linje med hotellets hållbarhetsmål. – Att vi kan samordna inköpen innebär att vi kan minimera antalet transporter av varor till hotellet Med rätt mängd produkter minskar svinn och överflödiga beställningar, vilket också är positivt ur ett< hållbarhetsperspektiv.
– Fortsätter förrådet att fungera lika bra som det gör nu, kan det helt klart vara värt att satsa på en lösning i större skala, avslutar Stefan Persson.