För unga tjejer som överväger en framtid inom VVS-branschen fungerar Lisa Wiik som en källa till inspiration och vägledning. Det handlar inte bara om att bryta ner fysiska och mentala barriärer, utan också om att lyfta fram alla möjligheter som väntar alla som vill satsa på en framtid inom VVS.
Trenden går mot ökad mångfald och inkludering
För 60 år sedan grundades Wiiks Rör i Storvik strax utanför Sandviken som drevs av Eiler och Margareta Wiik fram till 2002. Då valde två av de tre döttrarna Wiik att ta över verksamheten som alltid varit en del av deras vardag.
– Jag var bara 19 år när jag började hjälpa mamma med ekonomin. Hon var företagsledaren och pappa rörmokaren, han som gick i blåställ och alltid var ute på något jobb. Det var inte helt enkelt att som kvinna ta sig in i den mansdominerade VVS-branschen. I dag har synen förändrats och jag upplever att branschen är mycket mer inkluderande, säger Lisa Wiik.
I Wiiks Rör vilar företagskulturen på en grund av lagarbete, ömsesidig respekt för varandra och en familjär gemenskap. Genom att betona vikten av varje individs bidrag och främja en känsla av tillhörighet, har man skapat en arbetsmiljö där alla känner sig inkluderade och kan vara sig själva. Lisa menar att fler kvinnor gör gott för branschen på många sätt, inte bara när det gäller kompetensförsörjning.
– Vi ser på saker lite olika och mixen gör att det brukar bli bättre beslut, både i vardagen och arbetet.
Lisas personliga erfarenheter av att bryta igenom branschens könsbarriärer speglar en större trend mot ökad mångfald och inkludering. Hon berättar om händelser som gjort att hon behövt knyta näven i fickan. Som den gången när ordförande i ett branschmöte uppmanade herrarna att gå till beslut när även Lisa satt vid mötesbordet.
– Så är det inte längre och den ”grabbiga” jargonen håller på att försvinna. På större sammankomster där vi tidigare var en handfull tjejer bland flera hundra killar, är vi i dag betydligt fler. Det gör att stämningen över lag blivit bättre.
Ahlsell bidrar till att göra skillnad
Lisa menar att Ahlsell som leverantör till branschen på många sätt har varit en föregångare i arbetet med att inkludera branschens kvinnor. Genom initiativ som att organisera evenemang särskilt riktade till kvinnor inom olika yrkeskategorier, har man skapat plattformar för nätverkande och erfarenhetsutbyte. Ett exempel är den tjejkväll som Ahlsell för några år sedan arrangerade i samband med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.
– Under kvällen fick vi möjlighet att träffa och knyta nya kontakter med kvinnliga kollegor verksamma i både vår och närliggande branscher i Gävle med omnejd. Det var ett initiativ där Ahlsell synliggjorde oss tjejer och en viktig markering som gjorde skillnad och skapade samhörighet.
– Det blir mer och mer naturligt att vara tjej i byggbranschen, men vi behöver bli ännu fler. Ett vanligt missförstånd är att det skulle vara tungt och smutsigt att arbeta som VVS-montör, men så är det inte. Jag vill inspirera ännu fler unga tjejer och killar att vilja satsa på en framtid i VVS-branschen, avslutar Lisa Wiik.
Som företagsledare tar Lisa ansvar i arbetet med att locka fler tjejer till branschen. Hon besöker bland annat skolor för att berätta om sig själv och sitt yrkesval och vill gärna väcka ett intresse långt ner i åldrarna, både hos tjejer och killar.