Töm listan

Är du säker på att du vill tömma listan?
Orderrader:
0

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

Ahlsellbutiken – en nyckelspelare i kundmötet

2022-12-05

Med ett stort utbud och en ännu större centrallager i ryggen, är Ahlsells butiker det självklara valet för många av våra kunder. Genom att vara lokalanpassade kan butikerna dessutom möta behoven på varje ort, utan att tumma på service för alla.

Möjligheten till personliga möten och att kunna uppleva produktutbudet med alla sina sinnen gör att framtiden för den fysiska butiken ser ljus ut. Ahlsell bygger om, bygger nytt, flyttar och satsar på nya typer av butikslösningar för att vi ska kunna serva våra kunder på bästa sätt. I dag har vi över 100 välbesökta butiker över hela landet.

- Vi är en knutpunkt i omnisamhället. Det är här som webbordrar hämtas ut och våra innesäljare tar emot telefonbeställningar. Det är här våra kunder möts över en kaffe och vi kan mötas på riktigt, säger Johanna Iljin, butikschef i Ahlsells butik i Hisings Backa i Göteborg.

Butiken på Hisingen är en av Ahlsells största och hanterar omkring 10 000 ordrar varje månad.

- Genom att träffa våra kunder fysiskt blir det också enklare att vara lyhörd för deras önskemål. Vår styrka är att vi verkligen är en lokal handlare som möter våra lokala kunders behov. Finns det något som efterfrågas så ser vi till att det finns på hyllorna. Vi anpassar sortimentet efter behov och har en mycket nära dialog med våra kunder.

Enormt utbud trots lokal anpassning

Trots sin storlek är hyllorna aldrig tomma i Johannas butik.

- Ibland inträffar akuta jobb för våra kunder och då ska de kunna lita på att vi alltid har det material och de produkter de behöver. Det känns viktigt för oss. Så även kundvård. För oss betyder det att vi går utanför våra roller för att hjälpa till. Har vi inte svaret på en fråga direkt så tar vi reda på det. Vi följer kunden hela kundresan, hela varvet runt, förklarar hon.

Skulle den produkt som kunden efterfrågar mot förmodan inte finnas på butikshyllan, finns centrallagret i Hallsberg som har 100 000-tals lagerlagda artiklar i sitt sortiment. Johanna lyfter också fram samarbetet mellan butikerna och möjligheten att hjälpa varandra om någonting skulle saknas.

- Eftersom vi till viss del anpassar vårt utbud beroende på vad våra kunder efterfrågar så får vi olika inriktningar på butikerna, framför allt i storstadsregionerna. Då är det bra att vi kan skicka produkter mellan butikerna. Vår uppgift är att underlätta för våra kunder, och det gör vi bäst tillsammans, säger Johanna.

Det ska vara smidigt och enkelt att handla

Hon får medhåll av Peter Gustafsson, butikschef i Linköping som också representerar en av de största Ahlsellbutikerna i Sverige.

- Vissa kundgrupper, som fastighetsskötare, har ofta behov av produkter akut. Därför ser vi till att hålla ett brett bassortiment som kan möta efterfrågan. Det kan också handla om att beställningar ska läggas för att hämtas upp morgonen därpå i en annan butik på väg till arbetsplatsen. Då samarbetar vi med vårt centrallager eller den butik där upphämtning ska ske. Det viktigaste för oss är att det ska vara smidigt och enkelt att handla hos oss.

Butiken i Linköping har storsatsat på VS och även anställt flera specialister inom området för att kunna bistå kunderna ännu bättre.

- Vi anpassar absolut vårt sortiment efter våra kunder. Finns det ett särskilt behov så lägger vi upp de produkter som efterfrågas. Det kan också handla om ett kommande projekt där kunden vet att det kommer att behövas ett visst antal av en specifik komponent. Då beställer vi hem och säkerställer att produkten finns tillgänglig när den behövs.

En mötesplats för många yrkeskategorier

Många kunder driver mindre företag med några få anställda. För dem blir Ahlsellbutiken både en mötesplats och ett lager. Här kan de träffa varandra och andra kollegor samt utbyta idéer och bolla olika lösningar samtidigt som de hämtar upp materialet de behöver. Det breda utbudet i butiken gör att flera yrkeskategorier får möjlighet att mötas, vilket skapar ett kompetensutbyte kunderna emellan.

- Det är ofta värdefullt för alla att få ta del av olika perspektiv från andra. Vi som arbetar i butiken fungerar både som bollplank och en hjälpande hand. Oftast handlar vår roll om att bistå med hjälp att hitta rätt i butiken eller lägga beställningar. Det kan också handla om att prova ut kläder eller bara hjälpa till med problemlösning och ta fram alternativa produkter, säger Peter.

Vi frågade några av våra butikskunder varför de handlar hos oss? 

Johan Spångberg på Spångberg & Blom VVS AB i Vreta Kloster

Varför har du valt att handla i Ahlsellbutiken i Linköping?
– Bra service, brett sortiment och goda relationer.

Vad är det bästa med butiken?
– Jag får hjälp när man behöver och sedan är det riktigt smidigt att handla.

Johan Persson på Johans Rör & VVS Service i Linköping

Varför har du valt att handla i Ahlsellbutiken i Linköping?
– För att det är bra folk som hjälper mig!

Vad är det bästa med butiken?
– Det finns grejer på hyllan och det nybryggda kaffet varje morgon!

Bengt Lundbeck på Bengt Lundbecks Rör AB i Kärna

Varför har du valt att handla i Ahlsellbutiken i Hisings Backa?
– Det funkar bra. Servicen är i toppklass och deras utbud är bra och stämmer väl överens med vad jag behöver i min verksamhet.

Vad är det bästa med butiken?
– Sedan de öppnade nytt har jag bara gott att säga. Personalen är riktigt bra och utbudet är 100 procent bättre än den tidigare butiken.

Kristoffer Danielsson hos Värme & Vatten i Väst AB

Varför har du valt att handla i Ahlsellbutiken i Hisings Backa?
– De personer som jobbar i butiken har ett brett tekniskt kunnande och jag kan alltid få råd och förslag med problemlösning eller vid akuta situationer som uppstår hos kund.

Varför handlar du över disk i butiken och inte digitalt?
– För det första är jag ingen digital människa. Sedan värdesätter jag den personliga kontakten.

 

Butik Nyheter VS

Meddelande från Ahlsell

Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript